Barevné linky - stížnost k ČTÚ

O síťových operátorech a jejich službách (O2, T-Mobile, Vodafone a další)

Moderátor: Moderátoři MobilMania.cz

Odeslat příspěvekod Korzaik 13. 2. 2017 22:09

Ahoj, uvažuji o podání stížnosti k ČTÚ na jednotlivé společnosti, které používají "barevné linky", tzn. modré linky (začínající předčíslím 81, 83, 843, 844, 845, 846 a 855) a bílé linky (840, 841, 842, 847, 848 a 849).

Zejména modré linky jsou linky se sdílenými náklady a jsou určené k tomu, aby byly levnější než klasická pevná linka. Jenže to platilo před deseti lety, ne dnes, kdy je průměrná cena volání nějaké 2 Kč/min, ale za volání na modré linky se platí u většiny operátorů 4 Kč/min a nevztahují se na ně volné minuty. Samotným společnostem se to nemůže vyplatit, jelikož na každou minutu, co jim voláte, musejí doplácet.

Počítám s tím, že tohle hodně lidi neví, například samo O2 v nabídce firmám uvadí:

Výhody Modré linky 844
- vstřícný přístup k zákazníkům
- více nových zákazníků
- cílené působení v profesních oblastech a v regionech
- menší náklady pro vás i zákazníky

Body 1 a 2 jsou zavádějící, bod 4 je lživý.

Ještě jednou tedy opakuji, že modré linky jsou určené k tomu, aby byly levnější, než klasická pevná linka, domnívám se, že pokud tomu tak není, má ČTÚ právo:
A/ Odebrat dané společnosti právo modrou linku používat.
B/ Regulovat ceny propojovacích poplatků na těchto linkách.

Nabízí se argument, že společnosti tyto linky využívají, aby snížily množství zákazníků a nebo dobu, po kterou jim volají. Chápal bych to ještě u bílých linek, ale u modrých je to vyloženě pitomost, protože na ně sami doplácejí. Myslím si ale, že takové používání barevných linek je v rozporu s dobrými mravy a pokud má někdo takovou potřebu, měl by použít linky pro služby s vyjádřenou cenou (900, 906, 908 a 909).

Cílem tohoto tématu je tedy medializovat tuto, v roce 2017 absurdní situaci. Věřím, že samotné společnosti si myslí, že to dělají pro dobro zákazníků, ale to je blbost. U některých společností lze sice dohledat i kontakty na klasické pevné linky, ale zdaleka ne u všech.

Myslíte si, že tohle bude ČTÚ řešit a měla by stížnost smysl?
Korzaik
Junior

Odeslat příspěvekod Jozef Cmar 14. 2. 2017 00:58

Normálně nereaguji ale udělám výjimku - chtěl bych mít čas řešit podobné věci. Firmy většinou dobře vědí, proč konkrétní řešení používají... Rozpor s dobrými mravy? O tom rozhoduje kdo? Stížnost podejte, pak má ČTÚ reagovat rychle, pokud by takové věci měl řešit. Až služba nebude mít výhody pro nikoho, přestane se používat a zanikne sama. Dokud ale pro někoho smysl má, těžko ji někdo zruší. PS: kdo ještě v dnešní době nezná barevné linky... PS2: regulovat něco, co vás nikdo nenutí používat. PS3: když čtu znovu váš příspěvek, nemohu se ubránit dojmu (bz urážky), že právě kvůli podobné sortě lidí operátoři barevné linky využívají :)
Jozef Cmar
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Reku 14. 2. 2017 01:06

Těžko říci, jestli by reálně stížnost smysl měla. Samozřejmě ceny těchto linek jsou extrémně a nesmyslně vysoké, ale když s tím ČTU neudělalo nic do teď, tak je otázka, zda je stížnost popožene :-( - a samozřejmě, že spousta zvlášť starších lidí, nemá ani potuchy, jak nenormálně vysoké ceny těchto linek jsou.
Reku
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Korzaik 14. 2. 2017 01:11

Jozef Cmar: Myslím si, že je to poměrně důležitá věc k řešení a nejsem první, na solidních IT serverech už o tom články jsou. Že mě nikdo linky nenutí využívat se pletete. Příspěvek byl sepsán na základě dnešní zkušenosti.
Potřeboval jsem dnes zavolat do společnosti vydávající kreditní karty a nebyl k dispozici jiný kontakt, než modrá linka. První minutu trvalo, než jsem se "proklikal" přes menu k živému operátorovi, další 2,5 minuty, než mě spojili a pak další 4 minuty hovor. Nemluvě o tom, že minutu mi to sebralo už v pátek, kdy jsem se dovolal po pracovní době. Tak to máte nějakých 40 Kč zbytečně vyhozených, když bych to mohl mít v rámci volných minut zadarmo, pokud by to byla klasická pevná. Komu taková služba prospěje?

Barevné linky sice zná každý, ale každý ví, že drahé jsou ty, co začínají devítkou, ty začínající osmičkou mají lidé naopak zakódované jako levné.

Jinak bych byl rád, kdybyste mi ozřejmil, co že jsem to za sortu lidí. Bez ironie, jsem to nepochopil. Opravdu nechápu, jaký benefit má modrá linka jak pro mě, tak pro provozovatele, když na tom oba tratíme a jediný, kdo vydělá, je O2. Sdílené náklady, které platí vlastník čísla, jsou dohledatelné na webu, to si jako redaktor už najdete.
Korzaik
Junior

Odeslat příspěvekod roy1 14. 2. 2017 02:44

to Cmar, pleteš se a to hodně. Celou problematikou se zabývá D-test, tam bych odkázal i zakladatele tématu.
roy1
Pokročilý

Odeslat příspěvekod stm01 14. 2. 2017 04:19

to Cmar: už jsem se setkal, kdy společnost měla jen tuto linku a nebo email. Mladší lidi třeba email použijí, ale starší jsou nuceni za těžké peníze volat. V současné době kdy lidé mají hodně volných minut je to pak k pláči, když je ani nemůžeš využít. ;-]
Xiaomi MI9T 6/128

" Nemá cenu nenávidět lidi,kteří ti závidí .Respektuj jejich závist,protože si myslí,že jsi lepší než oni." :)
stm01
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tomikm 14. 2. 2017 05:44

I takový E.on, míval dlouhá léta pro stávající klienty pouze linku 841a pro nové zákazníky klasické tel. číslo. Proč asi? Konkurence v podobě alternativních dodavatelů je donutila zřídit bezplatnou linku.
tomikm
Junior

Odeslat příspěvekod Korzaik 14. 2. 2017 07:25

stm01 píše:už jsem se setkal, kdy společnost měla jen tuto linku a nebo email.

Taky jsem jako prvni volbu pouzil mail, resp. kontaktni formular, ale stejne jsem byl kvuli overeni totoznosti odkazan na modrou linku. Takze tak, nekde to opravdu jinak nejde. Bohuzel.

Jak tak koukam na nektere clanky, podle noveho obcanskeho zakonika je v nekterych pripadech pouziti modrych a bilych linek dokonce protipravni s pokutou az 1 mil. korun, spolecnosti to presto ignoruji.
Korzaik
Junior

Odeslat příspěvekod zivan 14. 2. 2017 09:01

tomikm píše:...Proč asi? Konkurence v podobě alternativních dodavatelů je donutila zřídit bezplatnou linku.

Prd konkurence, dTest zacal vyhrozovat COI:

Od loňska v Česku platí novela Zákona o ochraně spotřebitele, která prodávajícím zakazuje s klienty komunikovat přes telefonní linky, jenž jsou dražší než běžné volání. Viz § 3a: Prodávající, který v souvislosti s uzavřenou smlouvou používá pro komunikaci se spotřebitelem veřejnou komunikační službu, nesmí použít takovou službu, jejíž využití by pro spotřebitele znamenalo účtování vyšších cen, než je běžná cena hovoru.

http://www.cnews.cz/dtest-zase-tne-do-z ... ahe-linky/
Lenovo Moto G5 Plus, Lenovo Thinkpad X220 (12,5" IPS, i5-2410M, 16GB RAM, 500GB mSata Samsung 850 EVO + 1TB Samsung HDD) + 29" LG 29UM65 + 22" Eizo S2202W
zivan
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Lexx 14. 2. 2017 09:18

Jádrem pudla jest § 3a zákona o ochraně spotřebitele, který stanoví: "Prodávající, který v souvislosti s uzavřenou smlouvou používá pro komunikaci se spotřebitelem veřejnou komunikační službu, nesmí použít takovou službu, jejíž využití by pro spotřebitele znamenalo účtování vyšších cen, než je běžná cena hovoru."

Nyní je podstatné stanovit, co je to ta běžná cena hovoru. K tomu viz např. toto vlákno: viewtopic.php?f=15&t=1259485
Běžná cena hovoru je u O2 a TM 3,5 Kč/min. a u Vodafone 3,49 Kč/min. Pakliže jsou účtovány vyšší ceny, tak je to v rozporu s uvedeným ustanovením (bez ohledu na to, jak jsou linky označeny - modré linky, linky s vyjádřenou cenou...). ČTÚ je příslušným orgánem pouze u poskytovatelů služeb el. komunikací (mobilních operátorů, místních wifi poskytovatelů apod. - pokud tito mají takto zpoplatněnou linku), u jiných subjektů je příslušná ČOI.
V pivu je vitamínů málo, proto jej musíme pít hodně.
Lexx
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Korzaik 14. 2. 2017 09:33

A čísla těchto linek přiděluje ČTU, nebo někdo jiný? Pokud je přiděluje ČTU, tak je může také odebírat.

Dále si myslím, že je k prošetření také uvedená teze na webu O2:
Výhody Modré linky 844
- menší náklady pro vás i zákazníky

https://www.o2.cz/podnikatel/barevne-li ... a_844.html
Korzaik
Junior

Odeslat příspěvekod roy1 14. 2. 2017 09:37

Takhle to opravdu nefunguje, doporučuji se podívat na stránky d-test, informace k tomu tam najdeš.
roy1
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Lexx 14. 2. 2017 10:03

Pokud např. internetový obchod Datart.cz používá ke komunikaci se spotřebiteli linku za cenu vyšší, než je běžná cena, tak může internetový obchod Datart.cz dostat od ČOI pokutu ve výši až 1 mil. Kč. Ale ČTÚ nemůže z toho důvodu odebrat licenci k používání tohoto telefonního čísla T-Mobilu, jemuž bylo číslo přiděleno a jehož je Datart.cz zákazníkem. Kapiš?
Lexx
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Korzaik 14. 2. 2017 10:23

Ok, takže to vidím na ČOI, ale pokud se o tom informuje i ČTU, tak si myslím, že to nebude naškodu, alespoň z důvodu regulace propojovacích poplatků.
Korzaik
Junior

Odeslat příspěvekod zivan 15. 2. 2017 12:04

A ktera spolecnost jeste pouziva pouze barevnou linku a neuvadi i normalni pevne cislo?
Lenovo Moto G5 Plus, Lenovo Thinkpad X220 (12,5" IPS, i5-2410M, 16GB RAM, 500GB mSata Samsung 850 EVO + 1TB Samsung HDD) + 29" LG 29UM65 + 22" Eizo S2202W
zivan
Pokročilý

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků