Vrácení nevyčerpaného (propadlého) kreditu

O síťových operátorech a jejich službách (O2, T-Mobile, Vodafone a další)

Moderátor: Moderátoři MobilMania.cz


Odeslat příspěvekod A1rh- 6. 10. 2011 13:37

vím, že reaguji na datumem už trochu vyčichlou, ale stále velmi aktuální diskuzi, pročetl jsem ji celou a musím říct, že je mi smutno ...
Smutno z toho, že "Asta-killer" evidentně bojuje za práva nás všech, co máme předplacené karty, na nich předplacený nevyužitý kredit, dále již nechceme ve smlouvě pokračovat a operátor nám přitom naše peníze nechce po ukončení smluvního vztahu vrátit zpět.
A proti němu se objevují hlasy, které na jednu stranu dokáží křičet jaké jsme "vovce" (tím předpokládám mají na mysli že skloníme hlavu a necháme se vo.ebávat) a na straně druhé "Asta-killerovi" málem nadají do blbců, o co se to vlastně snaží, vždyť tady vládnou opové a kdo je víc a proč se tedy snažit něco změnit.

Vždyť to nedává smysl ! Proč mu nepomůžeme(te) ? Vždyť má naprostou pravdu ! Proč u nás teď všichni operátoři zavádí účtování 60+60 ? Protože se prostě neozveme a jsme ovce a platíme. A když se někdo ozve ? Zesměšníme ho.

Četl jsem tuhle diskuzi, protože mám podobný problém - na předplacence O2 Special kredit skutečně hodně vysoký (neptejte se mě jak jsem k němu přišel, prostě tam je) a nemohu použít ani metodu převodu na paušál, protože limit pro převod je 10 tisíc a to není ani polovina nabitého kreditu.

Nyní O2 mění tarify Special a TXT na ještě méně výhodný O2 Na!Pište s účtováním 60+60.
Když před pár lety měnil T-mobile předplacený tarif Twist Standard na jiný, nabídl férově možnost odstoupit od smlouvy (což jsem využil). U O2 se tohoto najisto nedočkáme.

Proto budu také usilovat o navrácení kreditu, evidovaného na mojí O2 předplacené kartě a to v první řadě podnětem a zjištěním informací na ČOI a SOS, v dalším kroku zvážím a možná s nějakým právníkem zkonzultuji možnost podání žaloby v případě, že mi nevyhoví s vrácením kreditu.

Pokud podobný krok udělá víc lidí, bude jistě větší šance, že se něco pohne i v obecné rovině a vznikne precedens i pro ostatní.
Naposledy upravil A1rh- dne 6. 10. 2011 19:02, celkově upraveno 1
A1rh-
Junior

Odeslat příspěvekod A1rh- 6. 10. 2011 16:11

na ČOI jsem právě odeslal následující stížnost, použil jsem částečně některé pasáže z příspěvků "Asta-killera", nejsem právník ani nic podobného a můžete kritizovat obsah, ale alespoň jsem pro svoje svědomí přidal ruku k dílu, místo věčného nadávání na fórech.


Dobrý den,

podávám podnět / stížnost na praktiky mobilního telefonního operátora O2 (Telefónica Czech Republic, a.s.) ohledně odmítání vrátit nevyužitý dobitý kredit z předplacené karty po ukončení smluvního vztahu.

Dle mého názoru je společnost Telefónica Czech Republic, a.s. (a stejně tak i ostatní telekomunikační operátoři v ČR i EU) povinna vrátit nevyužitý (nespotřebovaný) kredit z předplacené mobilní telefonní karty po ukončeni smluvního vztahu v plné výši, jinak tím porušuje Občanský zakoník a jedná se o jasné porušení práva spotřebitele. Dobitím kreditu si pouze plním jakousi virtuální "elektronickou peněženku" pro účely budoucího využití služeb, např. telefonování, zasílání SMS nebo připojení k internetu (tedy NENÍ to v tomto případě nákup již konkrétní služby). Z této "peněženky" (předplacené karty) je operátor oprávněn čerpat peněžní prostředky (kredit) pouze za poskytnuté služby, ale obsah peněženky je stále majetkem zákazníka. Neposkytne-li operátor zákazníkovi žádné služby, není oprávněn s jeho penězi nijak manipulovat.

Když po ukončení smluvního vztahu odmítne telefonní operátor vrátit zbytek nespotřebovaného kreditu, definují to platné právní předpisy v ČR jako nedovolené obohacení. Všeobecné obchodní podmínky (dále jen VOP) ani žádné jiné smlouvy mezi fyzickou osobou a podnikatelským subjektem nesmí nijak překračovat zákony, musí s nimi být v plném souladu, v opačném případě jsou neplatné. Na tom nic nemění ani fakt, že byla taková smlouva zákazníkem podepsána.

Znovu zopakuji, že Operátor má předplacením kreditu na předplacené kartě k dispozici peníze, které mu nepatří až do chvíle, než zákazník využije nějakou službu, která operátora oprávní si z přednabitého kreditu strhnout příslušnou částku dle ceníku za poskytnutí služby (podobně jako inkasem z bankovního účtu). Zbývající kredit je stále majetkem zákazníka (stejně jako peníze na bankovním účtu) a je nemyslitelné, aby si operátor v nějakých svých interních podmínkách (VOP) stanovil, že tento kredit může jeho právoplatnému majiteli - zákazníkovi po určité době ukrást.

Žádám, aby Česká obchodní inspekce (ČOI), její příslušný odbor, oddělení či odpovědná osoba podnikly příslušné kroky k nápravě tohoto stavu, aby telefonním operátorům bylo (nějakým předpisem, vyhláškou, nebo pravomocným rozhodnutím) nařízeno odstranit toto protizákonné ustanovení o propadnutí nevyčerpaného kreditu z jejich VOP (podobně jako v jiných zemích EU již toto bylo soudně nařízeno) a zákazníci nebyli nuceni podávat pro domožení se svých práv zdlouhavé soudní žaloby, které dle platných zákonů musí být tak jako tak vyřízeny v jejich prospěch.

Prosím o informaci o stavu řešení mého podnětu / stížnosti, případně o informaci, pokud již z titulu dřívějších podnětů nebo stížností toto v řešení je, tak v jaké fázi.
Mohu-li být v dalším konání nějak nápomocen, využijte prosím bez váhání uvedené kontakty.

S pozdravem
A1rh-
Junior

Odeslat příspěvekod Fido+ 6. 10. 2011 16:59

Souhlasim a diky Asta-killerovi za snahu.
Fido+
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod A1rh- 17. 10. 2011 08:05

dostal jsem právě odpověď od ČOI, že můj podnět postoupili ČTU (poslali mi i kopii), jelikož to nespadá do jejich kompetence. Tedy z toho plyne návod i pro ostatní - úřady mají povinnost se připomínkami a stížnostmi zabývat a pokud si nikdo na nic OFICIÁLNĚ stěžovat nebude, pak je zbytečné na fórech nadávat, tam to nikdo nevyřeší a Váš konkrétní problém na příslušné instituce za Vás nepošle.
A1rh-
Junior

Odeslat příspěvekod Fido+ 17. 10. 2011 14:51

No nevím. Je to tak 2 měsíce co jsem posílal na ČOI stížnost ohledně vázání prodeje jednoho druhu zboží na prodej jiného druhu zboží, konkrétně nemožnost nákupu notebooku bez windows a dodneška nemám žádnou odpověď mimo té automatické, že stížnost přijali.
Fido+
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod radim 17. 10. 2011 20:43

Který konkrétně? Já jsem noťas bez systému bez problémů koupil.
radim
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod wit.cz 18. 10. 2011 17:29

A1rh- píše:dostal jsem právě odpověď od ČOI, že můj podnět postoupili ČTU (poslali mi i kopii), jelikož to nespadá do jejich kompetence. Tedy z toho plyne návod i pro ostatní - úřady mají povinnost se připomínkami a stížnostmi zabývat a pokud si nikdo na nic OFICIÁLNĚ stěžovat nebude, pak je zbytečné na fórech nadávat, tam to nikdo nevyřeší a Váš konkrétní problém na příslušné instituce za Vás nepošle.

Hm, a co myslis, ze ti prijde za odpoved? Podnetem se budou zabyvat, prosetrovat, zkoumat a pripadne te informovat o nejake zmene. Nebo ti rovnou odpovi, ze to tak neni a mas smulu, resp. ze je to v poradku.

Ve finale je to pak jen ztrata casu vymyslet dopisy pro urady. Chce to silnejsi paky, bohuzel.
wit.cz
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod A1rh- 18. 10. 2011 18:52

takže tvůj návod by byl sednout si na p.r.d.e.l a čekat a čekat a .... třeba to někdo někdy vyřeší. Vždyť ono vůbec nemá smysl se dovolávat svých práv, to vlastně dělají jen úplní hlupáci, ti chytřejší vědí už předem jak to dopadne, a proto to ani nezkouší, že ?
Že by tento přístup skutečně = ČESKÝ PŘÍSTUP ?
Že by ten SPECIFICKÝ TRH = ZEMĚ TUPCŮ co si nechají líbit úplně vše ?
S takovouto "oporou" ve vlastních řadách (uživatelů služeb operátorů) to nemůže vypadat jinak.
Myslím, že začínám naprosto chápat význam slova MARNOST, když čtu podobné reakce.
A1rh-
Junior

Odeslat příspěvekod Reku 18. 10. 2011 20:56

Slovy Veverky z Bitýšky z Cimrmanova Blaníku - Mor ho, hr na ně, bíte je ... Koho? No ČTÚ - zahlcovat a otravovat. To je jedna z nadějí, jak z otroků operátorů na ČTÚ udělat regulátora trhu ;-) Nepropadat beznaději, i když se asi otroci na ČTÚ jen tak nezmění :-D
Reku
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod A1rh- 18. 10. 2011 21:19

kdo se dnes díval na Hyde Park ( http://www.ceskatelevize.cz/porady/1025 ... hyde-park/ ), kde byl zástupce ČTU, musel ztratit i ty poslední iluze, že tento úřad proti operátorům cokoliv podnikne.
Trochu mě zklamalo i vystoupení pana Aleše Pospíšila z Mobilmanie (věřím, že nějaký článek se k tomuto na mobilmanii objeví a jsem zvědav na tu diskuzi pod ním), chápu, že není školený pro vystupování v TV, navíc takto konferenčně na dálku a byl v nevýhodném postavení, kdy člověk z ČTU měl závěrečné slovo, takže mu stačilo odpověď začít "pan Pospíšil nemá pravdu" a nebylo jak reagovat.
Bohužel tato jedinečná příležitost propadla, i když je každému jasné, že pán z ČTU lhal a mlžil a odváděl pozornost jak mohl, tak příliš měkký moderátor, navíc možná neznalý problematiky, jej nijak nemučil a netlačil do kouta, což by bylo velice jednoduché už jen tím, nenechat jej odbočovat od tématu a důsledně trvat na konkrétní odpovědi a nenechat ho tvrdit že jednoznačně černá je vlastně taková šedá až bílá.
Takže opům odsouhlasil jak nutnost dobíjení kreditu, i když je na kartě dostatečný (o vyhraném soudu ohledně této věci s jiným Evropským operátorem údajně nic nevěděl), účtvání 60+60 je prostě obchodní politika operátorů, že se za hranicemi za 250 Kč pořídí 1000 minut + 1000 SMS + 1GB dat přešel s tím, že nezná další podmínky toho tarifu a že u nás ceny klesají.
A když se Vám něco nelíbí ? Tak změňte operátora nebo abyste nemuseli dobíjet přejděte na tarif.

Tím je pro mě ČTU ze hry a pokud se člověk bude chtít něčeho dovolat tak jen soud, nebo puč proti současným politickým stranám, které toto všechno podporují a zkusit zase jiné politiky.
Já už se skoro rozhod, že ač pravicově orientovaný, dám asi v příštích volbách hlas komunistům, kterým natolik stoupají preference, že mají slušnou šanci. Chci už cokoliv jiného než tyto zkorumpované h.a.j.z.l.í.k.y u moci.

//Snekac: Diskuze o HydeParku sem: viewtopic.php?f=1&t=1152910
A1rh-
Junior

Odeslat příspěvekod radim 19. 10. 2011 07:46

Toto sice není politický web, ale jen malou poznámku. Než komunisty, tak zkus raději zapřemýšlet nad nějakou malou stranou. Nemusí se dostat do parlamentu, to nevadí, důležité je, aby ty malé strany měly co nejvíce hlasů, a ideálně aby přesáhly hranici pro státní příspěvek (teď nevím, 3 %?). Komunisti budou dělat úplně totéž, co se děje teď, to nic neřeší. Anebo to bude ještě horší a s komunisty pojedeme řeckou cestou ještě rychleji.
radim
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod A1rh- 19. 10. 2011 08:43

ok, nebudu sem tahat politiku :-)
Zpět k tématu - tento poslanec Husák - http://www.husakjan.cz/ začal ze své politické pozice zdá se bojovat proti praktikám operátorů. Pokud vím, nikdo z dalších proti nim otevřeně nevystupuje, proto by to mohl být ten správný člověk, na kterého se obracet s dalšími podněty. Osobně mu nějaký nejspíš sepíšu ( i když už se mě tento problém doufám nebude týkat).

Také jsem pohledal pár odkazů, jak se vracení poplatků řešilo jinde, případně diskuze k tématu:

http://spotrebitele.org/clanky2011/clanek20110712a.htm
http://www.mobilmania.cz/clanky/slovens ... -a-1121718
http://www.mobilmania.sk/clanky/operato ... fault.aspx
http://www.telefonujeme.cz/about6060.html
A1rh-
Junior

Odeslat příspěvekod radim 19. 10. 2011 10:29

Tomuto poslanci pošlu odkaz na nedávný článek zde na MM o tom nejhorším rakouském tarifu, který je výhodnější než nejlepší zdejší. Jiná páka než parlament na ČTÚ není.
radim
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod A1rh- 27. 10. 2011 09:07

A1rh- píše:dostal jsem právě odpověď od ČOI, že můj podnět postoupili ČTU (poslali mi i kopii), jelikož to nespadá do jejich kompetence. Tedy z toho plyne návod i pro ostatní - úřady mají povinnost se připomínkami a stížnostmi zabývat a pokud si nikdo na nic OFICIÁLNĚ stěžovat nebude, pak je zbytečné na fórech nadávat, tam to nikdo nevyřeší a Váš konkrétní problém na příslušné instituce za Vás nepošle.


Tak mi prý právě přišel domů dopis od ČTÚ, kde píšou, že obdrželi od ČOI můj podnět ohledně nevracení kreditu a posílají dále na O2 žádost o vysvětlení.
Tedy jak se zdá, tyto 2 instituce (ČOI, ČTÚ) se tím zatím "povinně" zabývají, možná jen aby udělali zadost zákonu, ale uvidíme. Každopádně vyjádření O2 mne bude zajímat.

Ohledně podnětu na poslance Husáka - vzhledem k tomu, že celkem obšírná diskuze už proběhla veřejně v TV v HydeParku a hlavně v Otázkách Václava Moravce, mi to v tuto chvíli přijde zbytečné, zvážím časem.
A1rh-
Junior

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků